Muzyczne podróże Zebrusia autorstwa Jacka Tarczyńskiego to zbiór muzycznych propozycji zabaw dla dzieci w wieku 3-7 lat. Kolorowe ilustracje zachęcają i prowokują do pytań, konstruowania opowiadań przeplatanych piosenkami, gry na oryginalnym instrumencie. Zabawę ułatwiają zamieszczone na płycie utwory oraz podkłady muzyczne.

spis okladka

Każda część, poświęcona jednej piosence, zawiera zestaw wskazówek pozwalających na wspólne śpiewanie, akompaniowanie, wykonanie muzycznej zabawki, wysłuchanie przykładu muzyki klasycznej, snucie opowieści itp. czyli zainteresowanie małego Czytelnika światem muzyki, angażując go bez reszty. Oryginalne pomysły oparte na ideach Carla Orffa konsekwentnie wykorzystują naturalną potrzebę i chęć zabawy dziecka, by w sposób niepostrzeżony uwrażliwić je na tę sferę życia człowieka, która pozwala rozumieć i nie tylko odbierać ale i tworzyć sztukę, czerpiąc z tego naturalną satysfakcję i olbrzymią radość. Książka jest znakomitą pomocą dydaktyczną dla wychowawców przedszkolnych, co potwierdza wieloletnie doświadczenie Autora ale również pozwala na kameralną zabawę z rodzicem w domu. Komentarz metodyczny obejmuje obydwa warianty, różnicując dodatkowo poziom zaawansowania muzycznego opiekuna. Dołączony do książki, oryginalnie zaprojektowany instrument, pozwala na bezstresową naukę gry i zachęca do tego, co w wychowaniu muzycznym niezwykle ważne – improwizacji i tworzenia muzyki. Książka jest niezwykle oryginalną propozycją, niemającą do tej pory podobnych wzorów na rynku wydawniczym. Godna polecenia rodzicom, nauczycielom i wychowawcom oraz niezastąpiona inspiracja do kształcących zabaw dla dzieci.

Punktem wyjścia do działań muzycznych są wesołe ilustracje, których autorem jest młody artysta Aleksander Wałaszewski. Mają one być dla dziecka inspiracją, dla nas zaś podpowiedzią, czym dziecko w danym momencie jest zainteresowane, w którym kierunku podąża. Ilustracje mają również zachęcać i prowokować do pytań. Pytania są zaczynem, wokół którego budujemy całą podroż. Po otwarciu strony czekamy, o co zapyta dziecko, który obrazek wybierze, a my tym śladem pójdziemy. Pamiętajmy więc, że to dziecko decyduje, w którym kierunku wyruszymy i w co się będziemy bawić. Podążając za nim starajmy się jak najwięcej opowiedzieć, zaśpiewać, wystukać, zagrać, jednocześnie mobilizując do współuczestnictwa w muzykowaniu, chwaląc każdy przejaw kreatywności dziecka. W procesie tym wykorzystujmy zarówno formy aktywności przedstawione w omówieniu jak i wymyślone i zaimprowizowane przez dzieci oraz nauczyciela.

Każda podróż ma stałe, metodycznie zaprojektowane elementy. Ponieważ jednak w naszej muzycznej przygodzie dużo ważniejsza jest sama droga niż cel, elementy te możemy łączyć dowolnie, kierując się swoją i dziecka intuicją. Dla łatwiejszej orientacji umownie ponumerowałem etapy każdej muzycznej podróży Zebrusia tak, aby w razie „zgubienia drogi” każdy mógł się odnaleźć. Te stałe elementy to:

  1. Piosenka „Autko”, rozpoczynająca i kończąca każdą wycieczkę.
  2. „Autko” prowadzi nas do głównego celu każdej wyprawy, z którym związana jest nowa piosenka.
  3. Granie na dzwonkach poprzedzone ćwiczeniami przygotowawczymi (zabawy rytmiczne, gestodźwięki itp.).
  4. Różne formy aktywności muzycznej związane z piosenką i z odwiedzanym miejscem – słuchanie, improwizowanie, śpiewanie, zabawy ruchowe i taneczne, zagadki muzyczne.
  5. Aktywne słuchanie muzyki artystycznej z płyty.
  6. Zajęcia praktyczno-techniczne, podczas których dziecko pod opieką i nadzorem dorosłych wykonuje instrument lub zabawkę związaną z podróżą.
  7. Zakończenie podróży Zebrusia.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku Mam na imię Zebruś.

Szczegółowe omówienie propozycji zabaw i ćwiczeń znajdziecie Państwo na stronie: www.szkolacasio.pl. Do książki dołączone są pomoce dydaktyczne: płyta z podkładami muzycznymi i utworami artystycznymi oraz nowatorsko zaprojektowane dzwonki diatoniczne.

20140923_131041 (2)